måndag 30 maj 2011

VISA RESPEKT!

En sak som nu under en längre tid irriterat mig är folks tro om att de kan slänga ur sig vad som helst.

Klassiska kommentarer och frågor jag får höra, nästan dagligen, är: "Vad stor du är" "Är det två där inne?" "Är du verkligen säker på att det bara är en?" "Herregud, du spricker ju snart" "Men Therese, hur ser du ut... Det är ju bara en stor kula mitt på magen" osvosvosv... Nu ska jag berätta något för er; HÅLL KÄFTEN om ni inte har något mer vettigt att säga! För mig är det absolut inget konstigt om jag har en stor mage, då jag väntas föda om ca 5 veckor och min bebis är ca 45 cm lång och väger nästan 2,5 kg!! Är det verkligen så himla konstigt om jag då har en kula på magen?! Jag ÄLSKAR min mage! Jag tycker den är jätte fin och enormt vacker, jag är stolt! MEN att folk tror de har rätt att slänga ut, kanske enligt dom, "roliga" kommentarer om min mage, tror fel! Sen ser alla gravidmagar olika ut.. Min råkar bara vara en kula, vilket jag är väldigt tacksam för, och min barnmorska säger att jag ska vara det. För det är i princip bara där man ser att jag lagt på mig något över huvudtaget. Och då kommer vi lite snyggt in på det med vikt... Det är oxå något jag får frågan om dagligen, även från folk som knappt känner mig. "Hur mycket har du gått upp?" Vad fan spelar det för jävla roll för din del vad jag gått upp? Varför är du intresserad? Hur ska det hjälpa dig att veta min vikt?? Jag väntar barn! I min kropp, i min mage, ligger det en liten skatt som växer så det knakar varje dag! Det är en ENORM påfrestning för kroppen att vara gravid. Måendet är som det är. Det är helt naturligt att gå upp i vikt! Men om det så är 8 kg eller 25, det ska du/andra skita i! Det är inte eran sak. Det är mellan mig och barnmorskan egentligen. Det viktiga är ju att jag mår bra och bebisen lika så! Inte hur mycket jag väger. Jag får nästan aldrig frågor som "hur mår du eller bebisen?" "hur känns det att snart bli förälder" osvosv... Det av något är väl mer intressant än min vikt? Nej människor, ni får ta och skärpa er! En gravid kvinna är fortfarande en människa med känslor! Inte något utställingsobjekt i 9 månader som är till för allmänheten. Så tänk er för vad ni säger och gå inte bara fram och "kläm" på mig! Det är fortfarande MIN kropp! Trots att det växer något alldeles underbart i den! För ni går väl inte fram och klämmer på folk eller frågar om deras vikt normalt sett??



IRRITERAD och BESVIKEN!

8 kommentarer:

  1. Heeej.. vet vad du menar.. Jag gick upp 25 kilo när jag väntade Melwin, gick upp mycket vatten, hade en grymmt stor mage mm.. Fick höra dagligen, endå från vecka 16 att jag va stor, är det inte två, osv osv...


    JÄTTE PÅFRESTANDE då hormoner redan utan dessa kommentarer spelar spratt med än.. SKIT I VA ALLA SÄGER!!!!!!

    det syns nog mer på dig att du har "stor mage som alla säger" fastän du egentligen INTE har de för att du just bara gått upp på magen...

    Men va stolt, sträck på dig och säg till de som kommenterar att skit du i de, eller be dom hålla käften....


    Nu är det inte långt kvar :)

    LYCKA TILL

    detta är från Jessica Frost men kunde inte lägga in min bloggsida här :/ vet ej varför.....

    SvaraRadera
  2. Hoppas du inte tog illa upp av kommentaren på FB, jag menade absolut inget elakt med det. Jag tycker att du är jätte vacker och att du är "tjockis" är ju bara en bra sak. Det betyder ju bara att bäbis växer som den ska. :)
    Nu är det inte långt kvar, längtar tills man får se bilder på det lilla underverket! Sköt om er! Besos

    SvaraRadera
  3. Jag älskar dig som du är, tjock, liten, smal, fet, rund, fyrkantig spelar ingen roll, du är mitt älskade allt ändå så länge du o bebis mår bra är jag lycklig.... <3 love ye! <3 // pApSeN ;))

    SvaraRadera
  4. Jessica: Tack för orden :) Det är inte lätt, men som du säger. Bara att försöka skita i.

    Alicia: Nej det gjorde jag verkligen inte! Tack! Och ja den växer som den borde och nu är det nära! Det är bara det att vissa människor tror man kan uttycka sig hur som helst. Igår tex, kom en kvinna fram, som känner Sandra men inte mig och säger "ja nu förstår jag vad Sandra menar, du har ju en jätta kula, är du vekligen säker på att det inte är två? Du är ju SÅÅÅÅÅÅ stor" and so on... Sånt ät INTE OKEJ! BESITOS a ti!

    Pappi: Jag älskar dig och tack!! <3

    SvaraRadera
  5. Fan vad irriterande folk kan vara! Har visserligen bara fått höra nu på slutet att jag är så stor. Men hela tiden innan "vilken liten mage du har" och "du har ju bara blivit rund om magen, det syns INGEN annan stans att du är gravid"
    Då har man egentligen lust att säga såhär "När man är gravid är det meningen att man ska bli rund på magen och inte fet, för barnet ligger i magen och ingen annan stans" och "jag följer SF-kurvan perfekt, det är för att jag inte lagt på mig så mkt fett som vissa andra gör som magen ser "liten" ut" typ. O som du skriver.. sålänge mamma och bebis mår bra spelar det väl för fan ingen roll hur man ser ut eller vart man blivit tjock!

    Folk som inte vet vad de pratar om ska va tysta :p Ofta är det mest avundsjuka det handlar om... åtminstonne försöker jag inbilla mig det ;)

    Tycker du har jättefin mage!!! Skit i dom och försök tänka att de bara är avundsjuka :p

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Du ÄR vacker med din mage!!!
    Problemet är väl snarare att folk inte vet (förstår) hur de ska kommentera det, och därför försöker de göra sig lustiga över det på ett ganska tafatt sett.

    SvaraRadera
  7. Tack rara morbror! Det ligger säkert en del i det du säger, men då kan jag faktiskt önska att folk höll tyst istället.

    SvaraRadera
  8. Sanna: Ja det är ju nästan samma här med kurvan. Och sen har jag precis som du fått höra att det bara är där det syns, på magen alltså. Men oavsett vad som sägs så tycker jag det är helt galet fel att människor tror de har rätt att säga vad de vill och klämma hur de vill.

    Lycka till! Snart är det dags!Kram

    SvaraRadera